BMW iX Forums banner

Opladen met tijdslot: Definitieve gids

2 reading
1.6K views 7 replies 6 participants last post by  mfullmer  
#1 ·
Door vallen en opstaan, evenals vele e-mailuitwisselingen met de Technical Services Manager, BMW North America, heb ik definitief ontdekt hoe dit systeem werkt. Dit is tenminste de definitieve manier waarop het werkt met mijn 2025 lX!

Dit voorbeeld stelt de tijdslot in om op te laden tussen 10.00 en 12.00 uur, met een doel van 80%.

1. Als Charge Forward actief is, en dat kan standaard het geval zijn, overschrijft het alles wat je doet en kiest het de beste tijdslot op basis van het gebruik bij je elektriciteitsbedrijf, zogenaamd met behulp van real-time gegevens en 'prioriteit geven aan tijden waarop hernieuwbare energie meer beschikbaar is en de uitstoot van het elektriciteitsnet lager is'. Met Charge Forward actief heb je geen enkele controle over wanneer het opladen plaatsvindt.

2. Als Charge Forward is uitgeschakeld, blijft de auto opladen totdat het dit doet als je laadlimiet aan het einde van je tijdslot niet is bereikt. Voorbeeld: Ik stel mijn laaddoel in op 80%. Ik sluit de auto om 7 uur 's ochtends aan om op te laden. Omdat het nog niet in de tijdslot zit, begint het om 10.00 uur met opladen. Of als ik om 11 uur aansluit, begint het onmiddellijk met opladen omdat het in de tijdslot zit. Maar als het om 12 uur nog geen 80% heeft bereikt, wordt het overschreven en blijft het opladen totdat het dit doet.

De enige manier om de auto alleen binnen de tijdslot en nooit daarbuiten op te laden, is om de modus in te stellen op direct opladen en de Time Slot-software te gebruiken in je oplaadeenheid van derden, zoals Chargepoint.

#2 ·
Door vallen en opstaan, evenals vele e-mailuitwisselingen met de Technical Services Manager, BMW North America, heb ik definitief uitgezocht hoe dit systeem werkt. Dit is tenminste de definitieve manier waarop het werkt met mijn 2025 lX!

Dit voorbeeld stelt de tijdslot in om op te laden tussen 10.00 en 12.00 uur, met een doel van 80%.

1. Als Charge Forward actief is, en dat kan standaard zo zijn, overschrijft het alles wat je doet en kiest het de beste tijdslot op basis van het gebruik bij je elektriciteitsbedrijf, zogenaamd met behulp van real-time gegevens en "prioriteit geven aan tijden waarop hernieuwbare energie meer beschikbaar is en de uitstoot van het net lager is." Met Charge Forward actief heb je geen enkele controle over wanneer het opladen plaatsvindt.

2. Als Charge Forward is uitgeschakeld, als je laadlimiet niet is bereikt aan het einde van je tijdslot, blijft de auto opladen totdat dit wel het geval is. Voorbeeld: Ik stel mijn laaddoel in op 80%. Ik sluit de auto om 7 uur 's ochtends aan om op te laden. Omdat het nog niet in het tijdslot zit, begint hij om 10 uur met opladen. Of als ik om 11 uur aansluit, begint hij onmiddellijk met opladen, omdat hij zich in het tijdslot bevindt. Maar als hij om 12 uur nog geen 80% heeft bereikt, wordt dit overschreven en blijft hij opladen totdat dit wel het geval is.

De enige manier om de auto alleen binnen het tijdslot en nooit daarbuiten op te laden, is om de modus in te stellen op onmiddellijk opladen en de Time Slot-software te gebruiken in je oplaadeenheid van derden, zoals Chargepoint.
Ik ben zo teleurgesteld dit te horen. Voor mij, met de iDrive-releases die ik eind 2023 en begin 2024 had, kon ik het oplaadtijdslot instellen en zou hij alleen tijdens dat venster opladen, ongeacht of ik mijn doel had bereikt. Dat is precies hoe ik het wilde laten werken! Ergens bij de laatste 2-3 updates hebben ze de software blijkbaar verknoeid. Ik hoop dat BMW deze mogelijkheid herstelt.

#3 ·
Ik ben zo teleurgesteld om dit te horen. Voor mij, met de iDrive-releases die ik eind 2023 en begin 2024 had, kon ik de oplaadtijd instellen en zou hij alleen opladen tijdens dat venster, ongeacht of ik mijn doel bereikte. Dat is precies hoe ik het wilde laten werken! Ergens in de laatste 2-3 updates hebben ze de software blijkbaar verknald. Ik hoop dat BMW deze mogelijkheid herstelt.
Opladen op tijdslot werkte niet meer in de 07/2024 release en is gerepareerd in de 11/2024 release. Welke versie heb je?

#5 ·
Ik zit op 11/2024.30 en mijn geplande opladen is weer eens wispelturig. Soms laadt hij 's nachts helemaal niet op tijdens de tijd, zonder reden. Ik heb Home Assistant ingesteld en ik kan het daar dwingen om te beginnen met opladen (natuurlijk niet in de app, WTF).

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

#6 ·
Ik zit op 11/2024.30 en mijn gepland opladen is weer eens wispelturig. Soms laadt hij 's nachts helemaal niet op tijdens de ingestelde tijd, zonder reden. Ik heb Home Assistant ingesteld en kan hem daar dwingen om te beginnen met opladen (natuurlijk niet in de app, WTF).

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Wat is "home assistant setup"? Ik ben niet bekend met deze terminologie met betrekking tot het opladen van onze iX.

#7 ·
Je kunt extra controle over je auto hebben (zoals handmatig starten met opladen) als je home assistant gebruikt. In principe stelt het home assistant/jou in staat om de BMW API buiten de officiële app aan te roepen (en merk op dat de officiële app je niet toestaat om hun volledige API te gebruiken, zoals handmatig starten met opladen). Meer info hier en ik heb een foto toegevoegd van hoe ik het heb ingesteld.
Image

#8 ·
Door vallen en opstaan, evenals vele e-mailuitwisselingen met de Technical Services Manager van BMW North America, heb ik definitief uitgezocht hoe dit systeem werkt. Dit is tenminste de definitieve manier waarop het werkt met mijn 2025 lX!

1. Als Charge Forward actief is, en dat kan standaard het geval zijn, overschrijft het alles wat u doet en kiest het de beste tijdslot op basis van het gebruik bij uw elektriciteitsbedrijf, zogenaamd met behulp van realtime gegevens en "prioriteit geven aan tijden waarop hernieuwbare energie meer beschikbaar is en de uitstoot van het net lager is". Met Charge Forward actief heeft u geen enkele controle over wanneer het opladen plaatsvindt.

2. Als Charge Forward is uitgeschakeld, blijft de auto opladen totdat deze is bereikt als uw laadlimiet aan het einde van uw tijdslot niet is bereikt. Voorbeeld: ik stel mijn laaddoel in op 80%. Ik sluit de auto om 7 uur 's ochtends aan om op te laden. Omdat het nog niet in het tijdslot zit, begint het om 10 uur met opladen. Of als ik om 11 uur aansluit, begint het onmiddellijk met opladen, omdat het zich in het tijdslot bevindt. Maar als het om 12 uur nog geen 80% heeft bereikt, wordt het overschreven en blijft het opladen totdat het dat wel doet.

De enige manier om de auto alleen binnen het tijdslot en nooit daarbuiten op te laden, is om de modus in te stellen op onmiddellijk opladen en de Time Slot-software te gebruiken in uw oplaadeenheid van derden, zoals Chargepoint.
Ik gebruik de voertuiginstellingen helemaal niet, omdat ik zowel thuis (superdaluren) als soms onderweg oplaad, met Electrify America in de Apple Store. Mijn auto-instellingen zijn om onmiddellijk te beginnen met opladen, met de hoogste beschikbare ampère (48). Opladen op basis van locatie UIT (dat uitschakelen heeft ook veel andere willekeurige instellingen die spontaan zouden veranderen, enorm geholpen). Ik heb een ChargePoint-thuisoplader, waar ik de hoogste ampère instel om mee op te laden en het oplaadslot (het is 23:00-07:00 uur voor mijn regio).