Ik vind dit zeer bemoedigend, maar na mijn ervaring dat BMW me in de steek liet met softwareverbeteringen minder dan 6 maanden na levering (een managementbeslissing), ben ik verbrand en neem ik een afwachtende houding aan. Ondanks mijn uitgesproken problemen met Tesla, zijn zij de enige EV-fabrikant die de paradigmaverschuiving naar een grotendeels softwaregestuurde architectuur heeft voltooid. Iedereen worstelt. Zelfs Rivian en Lucid – die ik hoog in het vaandel draag – hebben moeite.
Wat BMW ook moet doen, is de bestuurder wat krediet geven. Stop met deze regio-specifieke vergrendelingen en beperkingen op functies die geen rechtvaardiging hebben. Zoals het niet toestaan van personalisatie van de "persoonlijke modus", het niet toestaan van standaard start-rijmodi (Tesla heeft geen moeite om de chill/sport-modus te behouden), het niet toestaan van het sluiten van de kofferbak op afstand in de VS en Canada, het niet toestaan van verkeerslichtherkenning in de VS, en het toestaan dat aanzienlijke nieuwe functies alleen aan nieuwe modeljaren worden toegevoegd.
Ik wil dat de auto me vrijmaakt, niet opsluit. Ik zou positief reageren op de aankondiging van BMW dat het aantal personeelsleden in de juridische afdeling vermindert!
Ik wil dat BMW zich ertoe verbindt om de software van oudere voertuigen zo lang mogelijk actueel te houden en een specifieke verklaring aflegt dat ze de software van bestaande eigenaren zullen blijven ontwikkelen door functies toe te voegen die op de dag van aankoop niet beschikbaar waren. Dit is een van de aspecten van Tesla-bezit die verrukkelijk is. Er was een tijd dat Tesla-updates dingen kapot maakten, maar de meeste daarvan liggen in het verleden.
Ik maak me enige zorgen over de verklaring dat de auto 4 "supercomputer"-chips heeft. Waarom heeft hij er vier nodig? Tenzij het voor Level 3 rij-redundantie is, lijkt dit onnodig complex en geeft het me te denken. Ik wil meer transparantie over welke chipset wordt gebruikt om de graphics en infotainment aan te sturen. Ik zou graag een naam als Nvidia zien, en niet een of andere "custom" SOC waar niemand ooit van heeft gehoord.
De andere vraag die ik heb, is of BMW's ADAS intern wordt ontwikkeld of dat het gebaseerd is op Mobileye. Rivian en anderen stappen af van Mobileye en het zou fijn zijn als BMW niet volledig afhankelijk is van één bedrijf voor zijn rijassistentiesysteem.
@NomoTesla
Ik denk dat ze te zelfverzekerd en zelfs onrealistisch zijn in het managen van verwachtingen. Ik denk niet dat een gloednieuwe software op de markt (in welke sector dan ook) volledig vrij is van bugs en problemen, toch lijken ze te verkondigen dat ze geen bugs en problemen zullen hebben. Dat is voor mij een potentieel rode vlag, dat ik misschien wil wachten tot maart 2026 en wil zien zodra de eerste klanten hun auto's krijgen en ze een tijdje in de echte wereld rijden, hoe betrouwbaar de software werkelijk is (ik waardeer dat Amerikaanse iX3's pas later in 2026 worden geleverd).
Wat betreft SDV's, Xpeng en Nio in China produceren al SDV's, en na het testen van de software op de IAA vorige week van zowel Xpeng- als Nio-auto's, en deze week met een BYD-auto, was ik weggeblazen door hoe superieur de touchscreens, software en stembediening aanvoelden in vergelijking met elke Europese auto die ik heb geprobeerd, inclusief mijn eigen iX. Rondlopen en praten met de Chinese leveranciers die betrokken zijn bij SDV's, was een openbaring hoe ver vooruit ze lijken te zijn.
Ik weet niet hoeveel je hebt gelezen over NK en de nieuwe breinen van de auto, maar het lijkt veel voordeliger te zijn voor de bestuurder dan de manier waarop hun huidige EV's worden bestuurd, en in plaats van complexer te zijn, hebben ze gewerkt aan het verminderen van de complexiteit van de dingen die de functies van de auto aansturen.
Dit artikel dat ik heb gepost, was nuttig om te bekijken;
"Voor deze software-gedefinieerde voertuigen zullen vier zogenaamde Superbrains hun omgeving waarnemen, bestuurders monitoren en reageren op hun commando's. Deze vier grote breinen beschikken over 20 keer zoveel rekenkracht als de huidige generatie EV's van BMW.
Het Hart van Vreugde combineert alle aandrijflijn-, chassis- en remfuncties in één enkele eenheid. Voorspellende algoritmen werken op een hogesnelheidsbus met 1.000 'beats' per seconde, 10 keer sneller dan voorheen.
'Dit hart klopt erg snel, dus de auto voelt levendig en wendbaar aan', zegt Thalmeier. 'Het zorgt ervoor dat een behoorlijk zware auto lichtvoetig aanvoelt, iets wat je niet alleen onder hoge g-krachten voelt, maar ook bij normaal rijden.'
Deze nieuwe EV's gebruiken zelf elektromotoren om het rijgedrag, de stabiliteit en het remgedrag van de auto te beïnvloeden. De iX3 regenereert niet alleen 40 procent meer elektriciteit dan voorheen;
BMW schat dat 98 procent van alle stops in de praktijk kan worden afgehandeld door de elektromotoren, zonder dat bestuurders het rempedaal hoeven in te knijpen. De autofabrikant zegt dat passagiers van de iX3, nadat ze hun ogen hebben gesloten, vaak niet kunnen zeggen dat de BMW volledig tot stilstand is gekomen, waarbij het systeem precisie en soepelheid levert die menselijke bestuurders niet kunnen evenaren. De remslijtage wordt ook verminderd.
Thalmeier gaf het voorbeeld van een bestuurder die een snelle noodzakelijke rijstrookwissel maakt, gevolgd door een scherpe terugkeer naar de oorspronkelijke rijstrook om een botsing te voorkomen.
Het is een notoir lastige manoeuvre die, zelfs voor relatief bekwame bestuurders, tot een verraderlijk verlies van controle kan leiden.
Door de gecombineerde snelheid van elektromotoren en computerkracht kan de iX3 koppel naar de achteras leiden terwijl de bestuurder nauwelijks is begonnen met het sturen om een auto of obstakel ervoor te ontwijken, wat vooruitloopt op wat komen gaat. De auto voert vervolgens automatisch reminterventies uit op individuele wielen en verschuift koppel naar de voorwielen om de controle te behouden terwijl de auto terugkeert naar zijn rijstrook. Het resultaat is een manoeuvre op profniveau dat een ernstige botsing tussen twee of meer auto's zou kunnen voorkomen – en iets dat in elke auto met verbrandingsmotor onmogelijk zou zijn.
De
tweede Superbrain van de iX3 combineert de nieuwste generatie semi-autonome rijsystemen in één eenheid (versus vier voorheen).
Een
derde controller beheert het infotainment-besturingssysteem, inclusief AI-ondersteunde cloudgebaseerde functies, een 3D-head-up display en een wereldprimeur genaamd Panoramic iDrive, waarbij rij-informatie wordt geprojecteerd op een zwart nano-gecoat oppervlak dat de gehele onderste voorruit beslaat.
Ten slotte beheert
een vierde controller de basisboordoperaties, zoals voertuigtoegang en -beveiliging en remote software-upgrades.
Net als andere gevestigde autofabrikanten
haalt BMW nieuwe inspiratie uit verticaal geïntegreerde Chinese powerhouse-bedrijven zoals BYD, dat grondstoffen, software, batterijen en andere technologieën in-house inkoopt en ontwikkelt. BMW-executives zeiden dat de sleutel van vandaag is om voertuig- en softwareontwikkeling te scheiden om auto's toekomstbestendig te maken, onder meer via over-the-air updates.
'
Dit betekent dat we software continu ontwikkelen in plaats van opnieuw te beginnen' met elk nieuw model, zegt Christoph Grote, senior vice-president van BMW Group electronics and software.
De wereldwijde teams van BMW genereren 130 keer zoveel software als een decennium geleden. Ongeveer 10.000 ontwikkelaars zijn belast met meer dan 1.000 softwaremodules, 20 gigabytes aan software en 500 miljoen regels code die zullen worden geïntegreerd in de Superbrains en de algehele architectuur. Stabiele softwareplatforms draaien op de Superbrains, met een 'Shared Service Layer' die fungeert als een verbindend 'middleware'-element, waarvan de functies cybersecurity en flexibele over-the-air updates omvatten.
Het digitale zenuwstelsel maakt een radicaal vereenvoudigde kabelboom mogelijk, waardoor 600 meter bedrading wordt geëlimineerd voor een gewichtsbesparing van 30 procent. De breinen en hun hogesnelheidsgegevensverbindingen zijn gekoppeld aan kleinere 'zonale controllers' die gegevensstromen uitsluitend binnen hun zones beheren.